Hvorfor er det viktig å lære brøk?

brøk er viktig

Det ser ut til at mange lærere vil være enige i at undervisning i brøk kan være komplekst og forvirrende, men at det å forstå brøk er en nødvendig ferdighet for elevene å ha når de blir eldre. Atlanta Journal-Constitution tar for seg hvordan matematikk blir undervist i en nylig artikkel med tittelen ” Tvinger vi for mange elever til å ta matematikk på høyt nivå de aldri kommer til å bruke? ” Forfatteren, Maureen Downey, bemerker at vi som nasjon fortsetter å heve standarden for elevenes matteprestasjoner, og observerer at til tross for disse høynivåkursene sliter mange elever med den komplekse læren. Noen lærere hevder at skolene kan utvikle elevene for raskt, og at de ikke virkelig mestrer grunnleggende ferdigheter som brøk.

Mens noen mattekurs på høyere nivå bare er avgjørende for visse bransjer, er grunnleggende matematiske ferdigheter som å forstå brøk avgjørende for alle å mestre. Fra matlaging og snekring til sport og sying kan vi ikke unnslippe brøkdeler i hverdagen.

Brøk kan være vanskelig å lære

Dette er ikke et nytt diskusjonstema. Faktisk, i 2013, snakket en artikkel i Wall Street Journal om hva foreldre og lærere allerede vet når det kommer til matematikk – brøk er vanskelig for mange elever å lære. Faktisk siterer artikkelen statistikk om at halvparten av åttendeklassingene ikke kan sette tre brøker i størrelsesrekkefølge. Siden mange elever sliter med å lære brøk, som vanligvis undervises i tredje eller fjerde klasse, finansierer regjeringen faktisk forskning på hvordan man kan hjelpe barn med å lære brøk. I stedet for å bruke andre metoder for å lære bort brøk eller stole på gamle teknikker som sektordiagrammer, bruker de nyere metodene for å lære brøk teknikker for å hjelpe barna virkelig å forstå hva brøk betyr gjennom talllinjer eller modeller.

For eksempel tilbyr utdanningsselskapet Brain Pop animerte leksjoner og leksehjelp for å hjelpe barn med å forstå konsepter i matematikk og i andre fag. Battleship Numberline lar barna bombe et slagskip ved å bruke brøker mellom 0 og 1, og etter at elevene har spilt dette spillet, har lærerne deres funnet ut at elevenes intuitive kunnskap om brøker øker. Andre teknikker for å lære brøker inkluderer å kutte papir i tredjedeler eller syvende for å se hvilken brøkdel som er større og hva nevnere betyr. Andre tilnærminger inkluderer å bruke nye termer for ord som «nevner» som «navnet på brøken», slik at elevene forstår hvorfor de ikke kan legge til eller trekke fra brøker med forskjellige nevnere.

Å bruke talllinjer hjelper barna med å sammenligne forskjellige brøker – noe som er vanskelig for dem å gjøre med tradisjonelle kakediagrammer, der en kake er delt i biter. For eksempel kan en pai delt i sjettedeler se mye ut som en pai delt inn i syvendedeler. I tillegg legger de nyere tilnærmingene vekt på å forstå hvordan man sammenligner brøker før elevene fortsetter å lære prosedyrer som å legge til, subtrahere, dele og multiplisere brøker. Det å plassere brøker på en talllinje i riktig rekkefølge i tredje klasse en viktigere prediktor for matematikkprestasjoner i fjerde klasse enn regneferdigheter eller til og med evnen til å være oppmerksom. I tillegg viser studier at en elevs evne til å forstå brøker i femte klasse også er en prediktor for langsiktig matteprestasjon på videregående skole, selv etter å ha kontrollert for IQ, leseevne og andre variabler. Faktisk ser noen eksperter på forståelsen av brøker som døren til senere mattelæring, og som grunnlaget for mer avanserte matematikk- og naturfagklasser som algebra, geometri, statistikk, kjemi og fysikk.

Viktigheten av å forstå brøk i tidlig alder

Matematiske begreper som brøker som elevene ikke mestrer tidlig kan fortsette å forvirre dem senere og forårsake mye matteangst . Den nye forskningen viser at elevene må intuitivt forstå begreper i stedet for bare å lære språk eller symboler utenat, da slik utenat utenat ikke fører til langsiktig forståelse. Mange mattelærere skjønner ikke at matematikkspråket kan være forvirrende for elevene og at elevene må forstå konseptene bak språket.

Scroll to Top